Buurtonderzoek omgeving Stadhuis

10 oktober 2003

Buurtonderzoek omgeving Stadhuis

Door de bouw het bos niet meer zien Naar aanleiding van de snode plannen van de gemeente rond het het terrein van het oude zwembad De Wervel (met daarbij een deel van landgoed Te Werve) en het oude stadhuis te laten bebouwen met dure koopwoningen, heeft de werkgroep Rijswijk een buurtonderzoek verricht in de omgeving van het stadhuis (rond de Generaal Spoorlaan / Burg. Elsenlaan). Hierin peilden wij wat de bewoners hier nou van vonden, als ze er al wat van zouden vinden.

Door de bouw het bos niet zien. Raamposter.

Ondanks wisselende reacties op de huis-aan-huis enquete hebben we veel mensen te spreken gekregen. Mensen wisten waar we het over hadden (want er bleken ook heel wat mensen nauwelijks op de hoogte van de situatie), hadden over het algemeen uitgesproken meningen over wat er wel en niet moest gebeuren. De uitkomsten van het onderzoek waren overduidelijk, 92% (93 van de 103 ondervraagden) waren het niet eens met de plannen van de gemeente om het hele gebied rondom het stadhuis in de plannen te betrekken. De grote meerderheid van de bewoners wilde het groen tussen de Schouwburg en het oude stadhuis behouden. Ook vroegen we hen hoe ze dachten over de plek waar nu nog het (lege) zwembad de Wervel staat. Hoewel sommigen mensen geen bezwaar hadden tegen bebouwing op de plaats van het zwembadgebouw, ziet vrijwel niemand het zitten om er ook een deel van het gebied Te Werve bij te betrekken.

Posters massaal opgehangen door omwonenden stadhuislocatie.

Inmiddels hebben we raamposters gemaakt om het protest een gezicht te geven. Ruim 45 van de 300 verspreide posters zijn door de bewoners opgehangen: een teken te meer dat het hier gaat om een belangrijk punt. Ook besteedde de Haagse Courant onlangs aandacht aan ons buurtonderzoek, dat bericht kunt u hier nalezen en bespreken. Op 18 december worden de plannen voor het gebied besproken in de gemeenteraad. We zullen zien of de gemeenteraad dit belangrijke stuk Rijswijk echt "in de aanbieding" doet, en het groen én het oude stadhuis daarbij opoffert.