Bewoners Onderwatershof in de kou ondanks nieuwbouw

18 augustus 2005

Bewoners Onderwatershof in de kou ondanks nieuwbouw

Afgelopen week was het voorpaginanieuws: ‘Onderwatershof start bouw.’ Als er geen vertragingen optreden kan Onderwatershof medio 2007 haar deuren openen. Goed nieuws, niet? Maar wel met een wrange bijsmaak.

Ongeveer de helft van de bewoners van Onderwatershof zit al sinds september 2003 in een tijdelijk onderkomen Swaenehove aan de Heiloostraat in Den Haag. Er is hun toen meermalen gezegd dat ze in het voorjaar van 2005 terug zouden kunnen keren.
Er is dus al een vertraging van ruim anderhalf jaar en zekerheid dat die niet op zal lopen is er allerminst. Na twee bezwaarprocedures loopt er namelijk nog steeds een beroepsprocedure van een aantal omwonenden en de Stichting Buurtschap Oud Rijswijk tegen de nieuwbouw van Onderwatershof.
In een brief d.d. 21 januari 2004 aan de directeur van Onderwatershof, constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg een aantal knelpunten dat Swaenehove ongeschikt maakt als woonvoorziening voor ouderen met een indicatie verzorgingshuis. Opvallend detail: van de vier verzorgingshuizen die deel uitmaken van stichting Saffier worden er drie beschreven op de website van de stichting, alleen de pagina van locatie Swaenehove is blanco.

Voor alle bewoners van Onderwatershof, veelal Rijswijkers in hart en nieren, was blijkbaar in Rijswijk niet genoeg plaats. Voor de vrijwilligers is Swaenehove vaak te ver weg. Daardoor is onder andere het winkeltje in Swaenehove gesneuveld.
Aan de door de Inspectie genoemde knelpunten in Swaenehove is ruim anderhalf jaar later nog steeds niet of nauwelijks tegemoet gekomen. Sommige bewoners zijn verhuisd, enkelen zijn overleden. In de hele procedure van de sloop van Onderwatershof, de eerste en tweede aanvraag voor een bouwvergunning en de bezwaren daartegen, lijken de belangen van de bewoners van Onderwatershof niet te zijn meegenomen.
Zal Onderwatershof werkelijk haar deuren openen medio 2007? Zouden er bewoners over zijn die de opening nog mogen meemaken? Bij gebrek aan beter is er in ieder geval ruim de tijd om alsnog wat aan de zorg- en woonsituatie in Swaenehove te verbeteren.