SP Rijswijk eist aandacht voor welzijn ouderen Onderwatershof

8 november 2005

SP Rijswijk eist aandacht voor welzijn ouderen Onderwatershof

Aan de hekken op de locatie van het oude gebouw van Onderwatershof hebben SP-ers uit Rijswijk spandoeken gehangen. Met de kreten: voor onze ouwen start bouwen en weet u waar onze ouderen nu zijn, vraagt de SP in Rijswijk aandacht voor waar het in de zaak rondom de nieuwbouw echt om gaat. Met schop en andere bouwmaterialen geven de SP-ers aan klaar te zijn om te bouwen aan een betere plek voor de ouderen.

Een paar maanden geleden zijn enkele SP-leden in contact gekomen met familieleden van een bewoonster van Onderwatershof. De bewoonster woonde op dat moment in Swaenehove, een van de tijdelijke locaties, aan de Heilostraat in Den Haag. Na verschillende bezoeken en onderzoek van het SP bestuur is gebleken dat de woonsituatie daar op z’n minst beschamend genoemd mag worden.

Op 21 januari 2004 heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg een rapport opgesteld met betrekking tot de tijdelijke locatie. In de brief, gericht aan de heer Bruin, directeur van Onderwatershof, staat letterlijk: ‘Onder de gegeven omstandigheden zie ik maar één uitweg: op zoek te gaan naar andere interimhuisvesting.’. SP-Voorzitter Naomi Smulders: “Het wederom verhuizen van de bewoners is geen optie. Helaas is er ook na dit rapport nauwelijks iets verbeterd aan de woon- en leefomstandigheden van de bewoners.” De SP-afdeling in Rijswijk vraagt zich af hoe het mogelijk is dat Stichting Saffier, verantwoordelijk voor de verbouwing en beheer van het gebouw, een vergunning heeft kunnen krijgen voor deze bestemming.”

Hoewel de Rijswijkers in 2003 beloofd werd dat ze in 2005 terug zouden kunnen keren is de nieuwbouw van Onderwatershof nog steeds niet gestart omdat omwonenden en de Stichting Buurtschap Oud Rijswijk bezwaar hebben aangetekend. Die rechterlijke procedure loopt nog steeds. De ouderen in Swaenehove blijven in grote onzekerheid zitten.

De gemeente Rijswijk trekt zijn handen af van de zaak. Zij zegt in een brief aan een van de betrokkenen geen verantwoordelijkheid te hebben. Erika Koldenhof van het SP bestuur: “De SP is van mening dat de gemeente verantwoordelijk is voor het welzijn van haar inwoners en dus ook voor de kwaliteit van de woon- en zorgvoorzieningen. Alle betrokkenen spelen elkaar de bal toe. Niemand heeft er in twee jaar tijd voor kunnen zorgen dat er significante verbeteringen tot stand zijn gebracht. Wij vinden dat beschamend.”

Hoewel verantwoordelijk voor haar bewoners komt de directeur van Stichting Onderwatershof nooit naar de locatie. Een vervanger wordt door de bewoners maximaal één keer per maand gezien.

SP-afdeling Rijswijk nodigt alle betrokkenen, waaronder de gemeente en het ministerie uit om met eigen ogen de situatie in Swaenehove te komen bekijken en hun oren open te zetten voor de ouderen die hun verhaal willen doen. Rijswijk staat in de top 5 van gemeenten met het hoogste aantal ouderen. Het zou een mooi doel zijn in de top 5 te komen van gemeenten die ouderen de beste kwaliteit van woon– en zorgvoorzieningen verschaft.

SP-ers Rijswijk zetten ouderen Onderwatershof in het zonnetje
Bewoners Onderwatershof in de kou ondanks nieuwbouw