SP vraagt om protocol voor huisbezoeken sociale dienst

10 februari 2007

SP vraagt om protocol voor huisbezoeken sociale dienst

In een brief aan het college en de raad vraagt de SP om het maken en instellen van een protocol voor huisbezoeken die worden gedaan door de sociale dienst.
Bij navraag bleek dat zo'n protocol, waarin regels rondom een bezoek van mensen die gebruik maken van de sociale dienst worden vastgelegd, in Rijswijk niet bestaat.

Een dergelijk huisbezoek wordt soms door de sociale dienst gedaan om de rechtmatigheid van de uitkering te toetsen. In andere gemeenten zijn er vele klachten over de gang van zaken bij deze huisbezoeken. Rechten en plichten van de client moeten wat de SP betreft vastgelegd worden om problemen te voorkomen.

College van B&W en gemeenteraad Rijswijk
2280 HH Rijswijk

Betreft: verzoek tot opstellen protocol huisbezoeken

31 januari 2007

Geacht College van B&W en raadsleden van Rijswijk,

Vorig jaar heeft de SP Rijswijk navraag gedaan bij de sociale dienst naar het bestaan van een protocol voor het afleggen van huisbezoeken. We kregen als antwoord dat er slechts richtlijnen zijn.

Een huisbezoek voor toetsing van de rechtmatigheid van uitkeringen is een zeer vergaand middel en betekent een grote inbreuk op iemands privé-leven. Een bescheiden en zorgvuldige benadering is dus op zijn plaats. In verschillende andere gemeenten is een protocol huisbezoeken opgesteld, vaak pas nadat er problemen waren ontstaan tijdens en na het afleggen van huisbezoeken.

Om zulke problemen te voorkomen en vanwege de gewenste zorgvuldige opstelling leggen wij het verzoek bij u neer om een protocol huisbezoeken op schrift te stellen.

In zo’n protocol zou het wettelijk kader vermeld moeten worden, de soorten huisbezoek, de voorbereiding van het huisbezoek, de uitvoering van het huisbezoek (waaronder presentatie van degene die het huisbezoek aflegt), rechten en plichten van de cliënt en rapportage van het huisbezoek.

Graag vernemen wij uw reactie op ons verzoek.

Hoogachtend,

Naomi Smulders