Oude stadhuislocatie / ter nieuburch

28 maart 2007

Oude stadhuislocatie / ter nieuburch

Gisteravond kwam de raad bijeen om te besluiten over het voorstel bestemmingsplan Ter Nieuburch. Oftewel de oude stadhuislocatie.
Het bestemmingsplan is helaas aangenomen door de raad. Maar de strijd is nog niet voorbij.

Een verslag van onze voorzitter.

Het plan voor het bouwen van enorme torens ter hoogte van maar liefst 110 meter is lang geleden al door de raad aangenomen, maar het bestemmingsplan moest hiervoor gewijzigd worden. Voor tegenstanders van het plan was dit een nieuwe kans om het gehele plan van tafel te laten verdwijnen. Met een nieuwe raad en nieuw college na de verkiezingen van vorig jaar was er wellicht enige mogelijkheid tot het breken van het plan.

Onafhankelijk Rijswijk heeft jarenlang gezegd tegen de bouwplannen te zijn op de oude stadhuislocatie. Bij de onderhandelingen na de raadsverkiezingen in 2006 heeft de partij echter geen voet bij stuk gehouden en is akkoord gegaan met het verder uitvoeren van de eerder gemaakte plannen tot bouwen van deze megatorens. Dat noemen wij nou nog eens een ononderhandelbare punt. Dit is iets dat ze nooit weg hadden moeten geven. En nu zitten ze ermee. OR wethouder Dick Jense steunt zijn collega’s ondanks zijn weerzin tegen het project. Hoe graag moet je willen besturen?

Het college bleef de afgelopen periode dreigen met catastrofale financiele gevolgen als het bestemmingsplan niet aangenomen wordt of als er vertraging ontstaat. ‘De tikker blijft lopen’ zei wethouder Mateman dan ook gisteravond. Hoe bijzonder dan dat ervoor gekozen is om eerst de deal te sluiten om vervolgens een jaren lange traject in te gaan tot bestemmingsplanwijziging. Natuurlijk is dit goed overdacht; met deze stok achter de deur kan men vele angsten aanspreken en is het uiteindelijk gelukt om het bestemmingsplan door de raad te krijgen.

Tegen stemden Gemeentebelangen Rijswijk (welke zich actief (o.a. met handtekeningenactie) verzet), D66 en GroenLinks (de laatste niet omdat ze tegen het plan zijn, maar omdat ze vinden dat de gekoppelde motie, waarin het college onder andere een woonvisie moest maken, niet voltooit is.). Verder stemden twee leden van de fractie van Onafhankelijk Rijswijk tegen, en dus tevens tegen dat wat in het eerder gesloten coalitieakkoord is afgesproken. Deze bleven echter trouw aan eerder gedane beloften en uitingen, in deze onveranderde plannen en situatie. Van voortschrijdend inzicht, zoals men dat in de politiek vaak wil noemen, kan tenslotte in deze geen spraken zijn; tenslotte is er bijna niets verandert. Toch merkwaardig hoe deze partij niet lijkt te weten of ze nu tegen of voor de plannen en tegen of voor besturen tegen wil en dank zijn.
De overige OR leden konden blijkbaar niet stelling nemen tegen hun wethouder. Wiens rol in deze uitermate teleurstellend was en nog steeds is.

De maar liefst 3500 handtekeningen die Gemeentebelangen Rijswijk op straat en in de directe omgeving van het stadhuis ophaalde tegen de plannen werden door overige partijen afgedaan als slechts 7 % van de inwoners van Rijswijk. Dat is natuurlijk een zeer aparte manier van analyseren. Het college en de raad heeft nooit geprobeerd het eens te vragen aan alle inwoners!

Wat nu?
Is de race dan helemaal gereden? Heeft Rijswijk er over een tijdje een Megatoren complex van onvoorstelbare hoogte bij en nog wel in het Rijswijkse bos?

De laatste fase gaat nu in. De provincie mag er nu als laatste nog naar kijken. Als zij akkoord gaan met het bestemmingsplan dat onze raad heeft vastgesteld (ondanks alle gegronde protesten en een duidelijke uitslag van de verkiezingen) dan is dit project een feit.
Maar echt te laat is het dus nog niet. Laat hen die al deze jaren gestreden hebben het nog tot de laatste adem volhouden!
De SP steunt hen en zal samen met betrokkenen en politieke partijen die daar voor open staan de stap naar het provinciebestuur zetten.
Eerst zullen we moeten bekijken wat we met de Statenfracties kunnen bereiken en wanneer nodig zullen we de mogelijkheden voor een burgerinitiatief bekijken.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat betrokkenen zich gewoon voor het oude stadhuis gooien wanneer de bulldozers komen. Er is veel gebeurd in Rijswijk maar niet veel lag zo gevoelig als dit project.

Na mijn onderstaande betoog vond mevrouw Hagenaars van de PvdA het nodig om mij aan te spreken op mijn woorden en te suggeren dat ik Rijswijk zou afschilderen als niet leefbaar en een bezoedelde woonplaats. Hoe kan je woorden verdraaien! Rijswijk is een mooie een fijne woonplaats. Wij strijden er tenminste voor dat zo te houden. Ik woon mijn hele leven in dit dorp en eerlijk gezegd kon ik er dus wel om lachen. Voelt men de hete adem van de SP in de nek?
Wanneer mevrouw Hagenaars het vervolgens nodig vind om de burger impliciet voor achterlijk uit te maken (op de eerste plaats door te weigeren echt te luisteren naar de protesten en vele bezwaren) door te zeggen dat Gemeentebelangen Rijswijk slinks haar naam heeft gekozen ‘omdat burgers zouden denken dat ze van de gemeente zijn en geen politieke partij en dan het gevoel hebben wel een handtekening te moeten zetten’…… Dan nemen we háár liever niet zo serieus meer.

Naomi Smulders

Geacht College, geachte Raad,

Al jaren is de SP tegen de plannen voor de oude stadhuislokatie zoals die door de gemeentebestuurders gewenst zijn. Er zijn niet veel mensen in Rijswijk die het bestuur in hun plannen steunen. Rijswijk, en het groene karakter ervan lijkt in de uitverkoop te zijn. De hoogte bieder mag helpen om de identiteit van Rijswijk te slopen.

Op financiële argumenten word het gemeentehuis afgebroken. Intussen zitten B&W hoog en droog in hun gehuurde onderkomen, een prima positie om snelle fusie met Delft te realiseren, wie heeft er dan überhaupt een stadhuis nodig.
Laten we hopen dat mijn verbandlegging tussen het huren van een stadhuis en mogelijke fusie een misplaatste grap is.

Maar de burger wordt niets gevraagd. De vele protesten toen en nu lijken simpelweg aan de kant geschoven te worden. Waar er inspraak is is dat op basis van voldongen feiten. Omwonenden van projecten word ook niets gevraagd. Immers, de boekhoudermentaliteit zorgt ervoor dat bouwbedrijven vrij spel hebben tot het maken van woekerwinsten en dan kunnen ze in deze niet eens worden beticht van fraude.

Als je de gemeente alleen ziet als kasboekje en niet als een plek waarin door heel veel mensen geleefd word en waar we het samen voor het zeggen moeten hebben dan is Rijswijk als gemeente niet veel waard.

Het is uitermate onhandig (en dat is natuurlijk geen onhandigheid, daar is goed over na gedacht) dat het plan al geheel in kannen en kruiken is ondanks de vele goed onderbouwde protesten, om vervolgens het bestemmingsplan aan te passen. Wettelijk mogelijk maar iedere zienswijze en reactie van ongewijzigd verontwaardigde burgers worden aan de kant geschoven tevens met de opmerking dat het een financiële strop zou betekenen.
Ja zo ken ik er nog wel een paar.
Een duur nieuw onderkomen alhier was financieel ook niet erg doordacht naar onze inschatting.
Een eventuele strop had voorkomen kunnen worden als partijen in onze raad nu eens echt zouden gaan voor een kwalitatief leefbare gemeente in plaats van voor het kasboekje en verbintenissen met projectontwikkelaars.

De bezwaren tegen het project op de oude stadhuislocatie die vele betrokkenen naar voren hebben gebracht zijn duidelijk en gegrond. De SP deelt deze op onder meer het gebied van landschapsaantasting, en bezoedeling van de identiteit van Rijswijk. Verder bevat het project niet voldoende betaalbare en sociale woningen. De SP zal in de toekomst dan ook sterk controleren op de compensatie hiervan in overige projecten.

De SP roept alle raadsleden op om te kiezen voor de burgers en niet voor het kapitaal. Wij zitten niet in de raad, zoals u weet omdat wij indertijd nog niet in staat waren te garanderen dat wij beloften naar de kiezers waar konden maken. Wij hopen dat partijen die hier zitten zich wel aan hun beloftes kunnen houden. Dat ze de protesten nu eens echt serieus nemen (het niet houden van een referendum in deze is een gemiste kans), dat ze de identiteit van Rijswijk hoog in het vaandel hebben en het bestuur van de stad controleren en waar nodig corrigeren!
En dat is nu zeker nodig.