Geen Rijswijkse grond... Wel Rijswijkse oren!

19 juni 2007

Geen Rijswijkse grond... Wel Rijswijkse oren!

De SP heeft actie gevoerd voor het stadhuis tegen de komst van een helikopterplatform in Ypenburg en de geluidsoverlast die daarbij gepaard gaat voor een groot deel van de Rijswijkse inwoners.

Met leuzen als 'Annexxatie van ons luchtruim? Vlieg op!' en Geen Rijswijkse grond. Wel Rijswijkse oren!' deed de SP alsnog een oproep aan het college om naar de vele steunbetuigers te luisteren en de petitie in ontvangst te nemen.

Er zijn in een paar weken 445 handtekeningen opgehaald.
Op deze pagina kunt u de petitie ondertekenen!

Actievoerders stonden voor de ingang van het stadhuis en trokken veel aandacht. Met luide helikoptergeluiden, ratels en protestborden wilden ze een luid protest laten horen. Herrie tegen de heliherrie.
Er werd tevens geprotesteerd tegen de reactie van de wethouder op de petitie. De wethouder wilde deze niet in ontvangst nemen omdat het niet om Rijswijks grondgebied gaat.

In de raadszaal vond de commissievergadering plaats. Voorzitter van SP Rijswijk Naomi Smulders werd kort nadat ze met haar betoog begonnen was, afgekapt door de voorzitter, omdat de helikopterhaven niet op de agenda stond.

Smulders liet zich niet meteen wegsturen en meldde de bijeengekomen fracties en wethouders dat de wethouder de petitie niet in ontvangst wilde nemen maar dat ze hoopte dat iemand anders wel wilde luisteren.
Wethouder Jense herhaalde zijn standpunt dat hij er niets mee wil doen omdat het niet op Rijswijks grondgebied is. Smulders liet de aanwezigen en de wethouder weten dat ze daar geen genoegen mee nam. 'Het platform is welliswaar niet op Rijswijks grondgebied, maar het luchtruim is wel van ons en wij hebben er wel last van. Het gaat Rijswijkse inwoners dus wel degelijk aan!'

Dat ze niet verder mocht inspreken had Smulders wel verwacht maar ze betreurt het ook. 'De enige manier om hier wel over in te spreken is het schrijven van een brief aan de raad. Ervaring leert dat het twee maanden en nu in de zomertijd langer kan duren voordat die brief op de agenda komt. We vonden de reactie van de wethouder schandalig t.o.v. de inwoners en 445 mensen die de petitie steunden. Daar moest meteen op gereageerd worden. Daarnaast kan deze zaak niet wachten. Besluitvorming in Den Haag vordert.'

De SP zal doorgaan met het informeren van inwoners en roept hen op om de petitie te ondersteunen door te tekenen op de website. Smulders: 'We zullen contact opnemen met alle fracties in de gemeenteraad van Rijswijk en hen vragen de actie te ondersteunen en het college het vuur aan de schenen te leggen.'