SP Rijswijk is de bomen op oude stadhuislocatie niet vergeten

5 december 2007

SP Rijswijk is de bomen op oude stadhuislocatie niet vergeten

SP Rijswijk wil door middel van bezwaarschriften tegen de kapvergunning van 123 bomen op de voormalige stadhuislocatie nog één keer een tegengeluid laten horen tegen de bouw van twee enorme woontorens.

Sponsjes in de treurwilg voor 123 bomen

Ruim twee jaar geleden pleitten we als werkgroep van de afdeling Den Haag voor het behoud van het groen tussen het oude stadhuis en de Rijswijkse schouwburg. We vroegen ons toen al af hoeveel bomen die plannen zouden gaan kosten. Nu hebben we ons antwoord: 123. Dat zijn er wat ons betreft 123 teveel.

Spandoek Bouw op stadhuislocatie kost 123 bomen

De actie tegen de bomenkap is gestart door een spandoek op te hangen tussen twee prachtige ceders op de locatie. Wij zijn langs de deuren gegaan met bezwaarschriften, die mensen kunnen tekenen en opsturen, of als voorbeeld kunnen gebruiken. We zullen nog een paar keer langs de deuren gaan om zoveel mogelijk omwonenden te bereiken. In het bijzonder tekenen we protest aan tegen het omhakken van de treurwilgen, die grenzen aan het water van het Rijswijkse bos. Eén van die wilgen hebben we daarom versierd met tomatenslingers. Het omhakken van deze bomen is niet nodig om de bebouwing te realiseren.

SP treurt met de wilg mee om 123 bomen

Daarnaast vindt SP Rijswijk het onbegrijpelijk dat in de kapvergunning geen herplantingsvoorwaarde is opgenomen, juist voor een gemeente die zich erop voorstaat zo ‘groen’ te zijn. Erica Koldenhof, tijdelijk voorzitter SP Rijswijk: “Het is wel wrang dat de bouwplaatsinrichting Garden of Delights heet. De ‘garden’ moet verdwijnen van de gemeente en er is bijna geen inwoner van Rijswijk te vinden die daarmee ‘delighted’ is!”