We waren een jaar te vroeg . .

12 december 2007

We waren een jaar te vroeg . .

De provincie Zuid Holland kondigde eind november aan dat 2008 het jaar is van de landgoederen en buitenplaatsen. 'De provincie zet in 2008 in Zuid-Holland haar landgoederen en buitenplaatsen in de schijnwerpers.’

Wrang … omdat Gedeputeerde Staten (het bestuur van de provincie, met daarin CDA, VVD, PvdA, CU-SGP) de bestemmingsplanwijziging op de oude stadhuislocatie, recentelijk heeft goedgekeurd. Hiermee heeft de provincie het mogelijk gemaakt dat er twee megatorens komen te staan aan de rand van een schitterend landgoed. Die megatorens tasten het groen én het water aan.

Met verschillende activiteiten en publieksevenementen vraagt de provincie nu ‘aandacht voor het bijzondere cultuurhistorische erfgoed, dat langzaamaan onder druk komt te staan van nieuwe woningen, infrastructuur en bedrijventerreinen.’ De provincie wil met tal van activiteiten en evenementen dat zo veel mogelijk inwoners dit rijke erfgoed ontdekken en gaan waarderen, terwijl zij vorig jaar deze aantasting zelf mogelijk maakte.

Het zal de ontwikkelingen op de oude stadhuislocatie niet meer tegenhouden, maar wellicht kunnen we de provincie op deze evenementen en activiteiten een spiegel voorhouden en houdt het hen in de toekomst af van wederom gedachteloos meelopen met de eigen partijen.