Bewonersbijeenkomst 3 februari succes

4 februari 2008

Bewonersbijeenkomst 3 februari succes

Ondanks de verleiding van Peter R de Vries en Boer zoekt vrouw op tv, waren er zondag 3 februari zo'n 30 tot 40 mensen op de bewonersbijeenkomst bomenbuurt/havenkwartier. We hadden deze bijeenkomst georganiseerd om de bewoners te informeren. Zowel over de uitslag van de enquête als de rechten en plichten van huurder, verhuurder en gemeente als om sloop. Want Rijswijk Wonen zegt wel nog geen plannen te hebben, maar alles wijst erop van wel.

De uitslag van de enquête is behoorlijk positief. Van alle uitgezette enquêtes hebben we 33% terug gekregen. De brieven van Rijswijk Wonen raken nog wel eens zoek, 15% van de mensen heeft één of meerdere brieven niet ontvangen. Wat betreft het woongenot: 96% woont hier prima naar de zin. De paar mensen die hier niet meer naar hun zin wonen hebben problemen met achterstallig onderhoud of vinden dat de buurt achteruit gaat. De meest gehoorde pluspunten zijn nog steeds de rust, het groen en de tuin. Wat betreft onderhoud: vooral bewoners in de plataan- en abeelstraat hebben last van vocht en rotte kozijnen. Ook in de populierlaan en het havenkwartier is hier en daar groot onderhoud nodig. Verder gehoorde klachten zijn slechte isolatie, enkel glas en niet iedereen is even blij met de moederhaard. Tot slot is de huur zo tussen de 300 en 400 euro en het inkomen meestal beneden modaal. Laten we hopen dat Rijswijk Wonen de mensen met mindere inkomens van woonruimte blijft voorzien.

We hadden Remi Poppe uitgenodigd om de bewoners verder te informeren. Dat deed hij helder en duidelijk en op zeer aansprekende wijze. Hij heeft veel ervaring met dit soort situaties en een enorme kennis van zaken, dus we waren erg blij dat hij er kon zijn.
Zijn belangrijkste boodschap was dat de bewoners zich moeten organiseren en iets moeten doen. Blijf niet afwachten, want voor je het weet is het te laat. Iemand vroeg of de SP niet te voorbarig was. Maar met informatie ben je nooit te vroeg. Het is altijd goed om op de hoogte te zijn van je rechten en plichten. En als je ziet dat Rijswijk Wonen het groot onderhoud heeft gestaakt, dat er antikraak in vrijkomende woningen zit en dat Rijswijk Wonen een spoedbijeenkomst met de bewonerscommissie belegt vanwege een informatieve bewonersbijeenkomst georganiseerd door de SP, dan lijkt het wel duidelijk welke kant Rijswijk Wonen op wil.

De meeste bewoners waren erg enthousiast en blij met alle informatie. Er is meteen een nieuw lid geworven voor de bewonerscommissie. Er waren niet alleen bewoners van de te herstructureren huizen, maar ook twee raadsleden die in de buurt wonen. We waren blij verrast met de grote interesse en opkomst. Wordt vervolgd.