De Schoffel geschoffeerd!

8 september 2008

De Schoffel geschoffeerd!

Vlak voor de kerst 2007 ontving de vereniging volkstuinencomplex de Schoffel uit het niets een brief van de gemeente Rijswijk over de Wet Voorkeursrecht Gemeenten voor het grondgebied van de Schoffel. Volgens het ministerie van VROM is “de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bedoeld om gemeenten een betere uitgangspositie te verschaffen op de grondmarkt. Hierdoor wordt de regierol van gemeenten bij de uitvoering van ruimtelijk beleid versterkt, de inzichtelijkheid van de grondmarkt vergroot en kan prijsopdrijving door speculatie worden voorkomen.” Dit betekent feitelijk dat de gemeente het terrein kan onteigenen als hen dit uitkomt en dat de eigenaars de grond niet aan anderen mogen verkopen.

College van B&W maakt van Rijswijk Betondorp

De gemeente is in het voorjaar van 2008 gekomen met een bestemmingsplan voor 100 huizen op de plaats waar zich nu 128 kavels voor volkstuintjes bevinden van 110 verschillende families. De kavels zijn zo’n 200m2 en op elk kavel staat minimaal een kleine berging. Het complex omvat verder nog een speelweide, een parkeerplaats, een eigen toegangsweg en omliggende stroken grond. De kavels zijn aangesloten op waterleiding, elektra en riolering. Meer informatie over het volkstuinencomplex is te vinden op: deschoffel.tk

De vereniging heeft bezwaar ingediend tegen het plan van de gemeente en heeft een weblog in het leven geroepen waarop mensen hun mening kenbaar kunnen maken.

De SP vindt dat de Schoffel gezien de belangrijke functie die het al jaren vervult voor velen in de regio moet blijven. Er wordt al genoeg gebouwd, laten we zorgvuldig omgaan met de rustige en natuurrijke plekjes die Rijswijk nog rijk is.

Rustig en Natuurrijk Rijswijk

Ondersteun de Schoffel, net als de SP Rijswijk dat doet!

Weblog :: Steun de Schoffel