Thuiszorg winnaar in belastingspel

23 februari 2010

Thuiszorg winnaar in belastingspel

Zoals regelmatig in de afgelopen jaren stond de SP Rijswijk afgelopen zaterdag op de markt in Oud-Rijswijk. Dit keer was het thema de bezuinigingen. Landelijk gezien moet er veel bezuinigd worden en waarschijnlijk gaat dat van gemeenten ook gevraagd worden. SP Rijswijk gaf de inwoners van Rijswijk de mogelijkheid om aan te geven waar het belastinggeld volgens hen aan uitgegeven moest worden.

Er kon gekozen worden voor Thuiszorg, Geen lastenverzwaring, Betaalbare woningen en iets Anders. Bij de laatste werd onder andere genoemd gratis openbaar vervoer, minimaal beheerd groen, Don Bosco, strooien van wegen bij woningen ouderen en verbeteren van fietspaden. Op de duidelijke eerste plaats stond de Thuiszorg, gevolgd door betaalbare woningen. Geen lastenverzwaring kwam op de derde plaats.

Wethouder van Putten was sportief en heeft ook meegedaan met het belastingspel. Hij koos voor Geen lastenverzwaring.

Uiteraard gingen veel gesprekken over de val van het kabinet en de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Voor die laatste deelde de SP Rijswijk haar afdelingskrant uit. Hierin zijn de standpunten voor de toekomst en behaalde resultaten uit eerdere acties te vinden.

We hebben een hoop positieve reacties gehad op het feit dat de SP in Rijswijk voor het eerst meedoet aan de verkiezingen. Als nieuwe partij behoort de SP Rijswijk niet tot de gevestigde politieke orde.

De SP Rijswijk pleit al jaren voor een menselijke en sociale Thuiszorg. De zorg is geen markt en de SP Rijswijk wil voorkomen dat zorg verschraalt doordat zorgaanbieders worden gedwongen te concurreren op prijs en niet op kwaliteit. Met kwaliteit bedoelt de SP onder andere voldoende goed opgeleide en betaalde zorgverleners en een vaste vertrouwde zorgverlener voor clienten.