Fusie Delft en Rijswijk? SP stelt wederom kritische vragen

17 mei 2011

Fusie Delft en Rijswijk? SP stelt wederom kritische vragen

De gemeente Delft en Rijswijk gaan nauwer samenwerken. De samenwerking richt zich op de bedrijfsvoering, sociale zaken en belastingen, dat is althans de mening van het college (Pvda, VVD, CDA, Onafhankelijk Rijswijk). De SP is van mening dat inmiddels alle voorbereidingen voor een fusie tussen Delft en Rijswijk worden voorbereid.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 17 mei heeft de SP het college van Rijswijk gevraagd of zij bezig is met de voorbereiding van een fusie met Delft. Burgemeester mw. G.W. (Ineke) van der Wel-Markerink (PvdA) heeft daarop aangegeven dat er slechts sprake is van samenwerking op bepaalde gebieden maar dat er van fusie absoluut geen sprake is.

De SP blijft kritisch op de ontwikkelingen en wil ten alle tijden voorkomen dat er plannen worden gemaakt waar de inwoners en gemeenteraad van Rijswijk geen weet van hebben. Daarnaast is de SP van mening dat de inwoners over een dergelijke ingrijpende verandering moeten kunnen beslissen
Fractievoorzitter Bjorn Lugthart heeft tijdens de laatste raadsvergadering van 2010 een motie ingediend die het college verzocht om, indien zij plannen heeft om te fuseren met andere gemeenten, dit eerst aan de raad en de inwoners van Rijswijk voor te leggen. De motie werd gesteund door Gemeente Belangen Rijswijk, de overige partijen steunen de SP niet waardoor deze ook werd afgewezen.

Ook in de raadsvergadering van 18 mei werd er niet gereageerd door de politieke partijen op de verdergaande vorm van samenwerking. De SP is benieuwd naar de mening van de Rijswijkers over een fusie tussen Delft en Rijswijk en zal actief de mening van de Rijswijkse inwoners gaan peilen.

Inwoners beslissen over gemeentelijke herindelingen