Al meer dan 1000 handtekeningen voor Eikelenburg

23 juni 2011

Al meer dan 1000 handtekeningen voor Eikelenburg

De handtekeningenactie voor behoud van het groen in Eikelenburg heeft al meer dan duizend ondersteuners. De bewoners van de Strijp en Steenvoorde zijn net als de inwoners elders in de stad ronduit enthousiast over de actie. Toch zijn er ook sceptici die zich afvragen of de gemeenteraad wel luistert naar de bevolking. "Ach, ze doen toch wat ze zelf willen," verzucht een oudere heer op de markt, terwijl hij de petitie tekent. "Maar als we geen hoop meer hebben, kunnen we net zo goed verhuizen, toch?". Stichting Leefbaar Eikelenburg, Groenlinks en de SP Rijswijk blijven handtekeningen ophalen.

In de gemeenteraad wordt pas op 27 juni officieel gediscussieerd over het plan, maar in de wandelgangen wordt er al wel over gepraat. Het verlies aan groen gaat sommigen aan het hart. Maar het is vooral het financiële risico voor de gemeente dat partijen over de streep trekt om het plan uit te stellen.

Wanneer in Eikelenburg niet gebouwd wordt, scheelt dat opbrengsten voor de gemeentekas. Maar wanneer in Eikelenburg wel gebouwd wordt, komt de verkoop van Rijswijk-Zuid vanaf 2012/2013 in gevaar. In Rijswijk-Zuid zijn 4000 woningen gepland en de grond hiervoor is voor 40% in gemeentehanden. Elk jaar uitstel op dit plan kost de gemeente miljoenen aan rente. "Wanneer Rijswijk-Zuid niet goed verkoopt," zegt Björn Lugthart van de SP, "gaan we het schip in. En er is al zoveel bezuinigd. Er is bijvoorbeeld veel te weinig onderhoud aan de scholen en straten. Kijk naar de Kadernota voor 2012, we gaan weer een stapje terug".

De omvang van het risico voor Eikelenburg is niet geheel duidelijk, mede omdat de overeenkomsten met projectontwikkelaars geheim zijn. Wel lijkt duidelijk dat uitstel voorlopig geen gevolgen heeft voor de gemeentekas, omdat de projectontwikkelaar de rente voor de grond betaalt. "Kijk, het is alsof je een trein wil laten vertrekken maar je bent nog onzeker of je wel genoeg passagiers hebt om geen verlies te lijden," zegt Lammert van Dijk van GroenLinks hoofdschuddend, "en vervolgens stuur je een paar minuten eerder nóg een trein dezelfde kant op."

Overigens loopt de gemeente nog een risico: in de structuurvisie van de provincie is in Eikelenburg ruimte voor groen getekend. Er is dus nog kans dat de provincie de plannen afkeurt.

Wie deze actie wil steunen, kan zijn handtekening zetten op de papieren handtekeningenlijst op de Endehoekseweg of via de site www.eikelenburggroen.nl