SP tegen bebouwing Eikelenburg

10 juni 2011

SP tegen bebouwing Eikelenburg

Natuur- en recreatiegebied Eikelenburg in Rijswijk wordt mogelijk een nieuwe woonwijk. De gemeenteraad van Rijswijk vergadert 22 en 30 juni over een nieuw bestemmingsplan voor dit gebied. De financiële risicos die met dit plan gepaard gaan zijn, nu ook in Rijswijk-Zuid een nieuwe woonwijk wordt gerealiseerd, niet te overzien. Daarnaast zal met de komst van 325 huizen en flats een cultuurhistorisch landschap en een groengebied voor de wijken Steenvoorde en de Strijp voorgoed verloren gaan.

Stichting Leefbaar Eikelenburg, GroenLinks en de SP Rijswijk zijn imiddels een handtekeningenactie gestart tegen de bebouwing van Eikelenburg. Zij steunen de huidige bewoners van de historische boerderijen in Eikelenburg in hun verzet tegen de plannen.

Wie deze actie wil steunen, kan zijn handtekening zetten op een van de papieren handtekeningenlijsten of via de site petititie.

Het financiële risico dat de gemeente Rijswijk neemt is groot. Het is dus onbegrijpelijk dat het college van Burgemeester en Wethouders de komende jaren tegelijkertijd huizen wil gaan verkopen in Eikelenburg en Rijswijk-Zuid, terwijl de huizenmarkt volledig op slot zit.

René Allart, afdelingsvoorzitter SP Rijswijk stelt dat er nu al enorme bezuinigen plaats vinden in Rijswijk. Als blijkt dat de huizen niet verkocht worden in Eikelenburg zal er nog meer bezuinigd moeten worden om de rente te betalen, bijvoorbeeld op maatschappelijke organisaties, die het nu al heel moeilijk hebben. "Wij vinden dat onacceptabel", zegt Allart.

GroenLinks heeft het college verdere schriftelijke vragen gesteld over de financiële risico's. Björn Lugthart, fractievoorzitter SP Rijswijk, wacht op de uitkomsten.

Ook in Rijswijk-Zuid, wordt binnenkort gestart met de bouw van 4000 woningen. "Het is belangrijk voor de gemeente dat die huizen goed verkocht worden, want de rente voor deze grondaankopen drukt al enkele jaren zwaar op de gemeentebegroting. Wij hopen dat het college met ons van mening zal zijn dat eerst de woningverkoop van Rijswijk-Zuid zal moeten worden afgerond voordat überhaupt over bebouwing van Eikelenburg kan worden gesproken", zegt Allart.

www.eikelenburggroen.nl