SP kiest voor volkstuincomplexen en voldoende betaalbare woningen in Rijswijk Zuid

28 september 2011

Lugthart De SP Rijswijk heeft tijdens de extra raadsvergadering op 27 september tegen het bestemmingsplan Rijswijk Zuid gestemd. De redenen om tegen te stemmen zijn het tekort aan betaalbare woningen en de onteigening van de volkstuincomplexen.

“Het bestemmingsplan Sion ‘t Haantje en het bijbehorende Masterplan Rijswijk Zuid zitten op enkele punten na heel goed in elkaar” volgens Björn Lugthart en Sara Riezebos, fractie SP Rijswijk. Er wordt de komende jaren een schitterende nieuwe wijk met woningen en bedrijven in een parkachtige omgeving gerealiseerd.

Ver voordat de SP in de raad zat is besloten om woningen te bouwen in Sion ‘t Haantje. Ondertussen is de grond aangekocht en dit betekent dat er nu rente moet worden betaald door de Rijswijkse inwoners voor de aangekochte grond. Wordt er niet gebouwd, dan zal de Rijswijkse inwoner onnodig rente moeten betalen. De SP ziet derhalve de noodzaak om te bouwen.

Waarom stemde de SP dan toch tegen Rijswijk Zuid?

Ondertussen ligt de vastgoedmarkt op zijn gat en daarbij rijst de vraag of de te bouwen woningen ook daadwerkelijk zullen worden verkocht. Marktdenken heeft er nog eens voor gezorgd dat er drastisch wordt gesnoeid op het percentage betaalbare woningen, terwijl daar nu de meeste behoefte aan is. De redenatie van het college is dat duurdere woningen nodig zijn om sociale woningbouw te financieren.

De SP vindt dat er naast marktbelang ook sprake is van een maatschappelijk belang. “Niemand kan ontkennen dat we de komende jaren een enorm tekort aan betaalbare woningen in heel Zuid-Holland zullen krijgen” stelt Björn Lugthart. “Het bouwen van sociale woningen is nu niet betaalbaar als de grondexploitatie geen geld mag kosten, maar dat zal in de toekomst ook een probleem zijn. Toch zullen er betaalbare woningen gebouwd moeten worden, waar moeten we anders wonen over tientallen jaren?"

Het blijkt dus dat het college fundamenteel van mening verschilt met de SP over het percentage betaalbare woningen dat in Rijswijk Zuid zal worden gebouwd. De SP vindt dat er in de schitterende nieuwe wijk met woningen in een parkachtige omgeving ook ruimte moet zijn voor betaalbare woningen. Het college is van menig dat er voldoende betaalbare woningen zullen komen. De SP deelt deze mening niet en betreurt het dat de coalitiepartij PvdA niet de strijdkracht van de laatste jaren heeft getoond om in Rijswijk Zuid voldoende betaalbare woningen te realiseren.

Om voor iedereen wonen in diverse wijken betaalbaar te maken en te houden pleit de SP voor minimaal 40% sociale woningbouw bij nieuwbouwprojecten. De gemeente heeft eerder afspraken gemaakt met Stadsregio Haaglanden voor 30% sociale woningbouw bij nieuwbouwprojecten. Volgens het bestemmingsplan Rijswijk Zuid wordt echter maar 10% sociale woningbouw gebouwd. Dit vindt de SP veel te weinig.

Het college geeft aan dat de 30 % sociale bouw bestaat uit 10 % sociaal en 20 % bereikbaar. Björn Lugthart heeft dit tijdens de raadsvergadering gegoochel met cijfers genoemd. Omdat de definities door iedere partij anders worden geïnterpreteerd en er nu ook nog een verschil gemaakt wordt door het college tussen sociaal, betaalbaar en bereikbaar heeft de SP besloten niet meer over percentages te praten. De SP wil het graag hebben over het realiseren van betaalbare woningen en niet over definities.

Naast de sociale woningbouw was ook het onteigenen van de volkstuinen voor de SP een reden om niet in te stemmen. De SP is van mening dat de gemeente alleen in zeer zwaar wegende gevallen zou moeten overgaan tot onteigenen. De volkstuinen kunnen naar de mening van de SP heel goed in de parkomgeving worden ingepast. De SP ziet om die reden geen reden voor onteigening.

Door Gemeente Belangen Rijswijk (GBR) is een motie ingediend om de volkstuinders voorlopig op de huidige locatie te laten verblijven. Uiteraard heeft de SP de motie gesteund. Helaas werd de motie verworpen.