Op bezoek bij DSW Groen en Milieu

30 november 2011

Op bezoek bij DSW Groen en Milieu

Vanochtend was de SP op bezoek bij de DSW Groen en Milieu aan de Steenplaetsstraat in Rijswijk. De SP vroeg aandacht voor de manifestatie "Armoede werkt niet" op 10 december. Op deze manifestatie wordt gedemonstreerd voor behoud van de sociale werkplaatsen en tegen de keiharde bezuinigingen die het huidige kabinet wilt doorvoeren. De manifestatie is in de Brabanthallen in Den Bosch. Aan de werknemers bij de DSW werd busvervoer aangeboden.

Afdelingsvoorzitter René Allart zegt over het bezoek: "De manifestatie leeft. Je hoefde niemand uit te leggen waarvoor je kwam. Meerdere malen werd de handschoenenactie genoemd. In Rijswijk, Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg werden door mensen op straat meer dan duizend handtekeningen gezet op werkhandschoenen die tezamen een ketting van solidariteit vormen."

Voor veel mensen met een arbeidshandicap is werken bij de DSW een zinvolle dagbesteding. Bijvoorbeeld zijn zij werkzaam in de groenvoorziening en houden Rijswijk netjes en schoon. Tegelijkertijd worden zij begeleid naar het zoeken van regulier werk in het bedrijfsleven. Wanneer dit laatste niet lukt kunnen zij altijd nog terugvallen op de DSW. Dit biedt zekerheid en voorkomt een sociaal isolement.

René Allart vervolgt: "Het begeleiden van mensen met een arbeidshandicap blijft mensenwerk. Iedere persoon is anders en het vergt tijd om het beste voor iedereen te vinden. Sommigen zullen wellicht nooit bij een regulier bedrijf kunnen worden geplaatst, maar kunnen onder begeleiding uitstekend in de groenvoorziening werken. Deze mensen moeten niet met een uitkering naar huis worden gestuurd. Daar wordt niemand beter van. Wij willen juist dat de wachtlijsten, waar met name veel jong gehandicapten tussen zitten, worden opgelost."