Schoon schip in het Havenkwartier

7 april 2012

Schoon schip in het Havenkwartier

Van diverse buurtbewoners in het havenkwartier ontving de SP de afgelopen maanden klachten over de staat van de woningen in het Havenkwartier. Kou, schimmel, vocht, wateroverlast, verstopte afvoeren, ongedierte, gescheurde muren en slecht onderhouden schilderwerk. Deze maand maakte woningbouwcorporatie Rijswijk Wonen bekend dat zij vanuit de wijkvisie tot de conclusie is gekomen dat sloop voorlopig van de baan is. De SP is van mening dat het dan nu hoogtijd is om snel te renoveren en achterstallig onderhoud ongedaan te maken. SPreekbus Havenkwartier Rijswijk

Iedere huurder heeft recht op een goed onderhouden woning
Zaterdagmiddag 7 april bezocht de SP met de zogenaamde SPreekbus, een mobiel loket waar bewoners met vragen en opmerkingen over hun wijk terecht kunnen, het Havenkwartier. Björn Lugthart, fractievoorzitter SP: “Het is altijd goed om zelf polshoogte te nemen van de staat van de woningen, je krijgt er dan ook een beeld bij. We hebben met tientallen bewoners gesproken en veel ingevulde enquêtes ontvangen.“

Rijswijk wonen lijkt de mening van de SP dat iedere huurder recht heeft op een goed onderhouden woning te delen. In reactie op correspondentie van de SP laat Rijswijk Wonen weten dat de situatie in het Havenkwartier bekend is. Dat het complex opgeknapt moet worden is de woningbouwcoöperatie ook duidelijk. Wanneer dit dient te gebeuren en op welk niveau vereist een zorgvuldige afweging, aldus de woningbouwcorporatie. Daarbij is het nodig om te prioriteren en te faseren en als niet onbelangrijkste punt: te kijken of het allemaal financieel haalbaar is. Dat is in deze tijden wat ingewikkelder dan een aantal jaren terug.

De SP begrijpt dat financiën belangrijk zijn maar aan deze woningen moet nog voor de volgende winter veel verbeteren. Lugthart: “Het is natuurlijk absurd als je midden in de winter met de verwarming op de hoogste stand het huis niet warmer krijgt dan zeven graden. Alleen een nieuwe verwarming heeft geen zin want dan wordt het stoken voor de gemeente.”

Woning in het Havenkwartier met vochtproblemen

Wat tijdens het bezoek aan de wijk door vrijwel alle bewoners werd aangegeven is dat Rijswijk Wonen toezeggingen doet en deze vervolgens niet nakomt. De SP zal dan ook goed in de gaten houden of afspraken worden nagekomen. Hierbij zal de SP nauw samenwerken met de bewonerscommissie.

Naast de staat van de woningen kan er aan de buurt volgens de bewoners ook nog veel verbeteren. Een cosmetische ingreep kan de wijk extra aantrekkelijk maken. Te denken valt aan het opknappen van de tuinen en de portieken.

Bewoners zijn bereid om een eventuele huurverhoging te betalen, maar zien er niets in om op te draaien voor tientallen jaren achterstallig onderhoud. Een bewoonster die al meer dan 50 jaar in de buurt woont: “Ik betaal al jaren netjes mijn huur. De moederhaard is ondertussen vele malen afgeschreven. Ik wil geen extra huurverhoging betalen voor een normale verwarming van mijn huis.”

Dat veel met communicatie te maken heeft werd door enkele buurtbewoners ook bevestigd. Vochtproblemen zijn vrij eenvoudig te verhelpen met de juiste tips. Zo kan door middel van een kleine ventilator het huis vocht en schimmelvrij gemaakt worden. Door een andere wijze van stoken is ook veel rendement te behalen aldus een bewoner.