Betoog SP Rijswijk in gemeenteraad succesvol

13 juni 2012

Betoog SP Rijswijk in gemeenteraad succesvol

De fractievoorzitter van de SP Rijswijk, Björn Lugthart, hield afgelopen dinsdag een succesvol betoog over het minimabeleid van de gemeente.

De gemeente Rijswijk gaat een armoedemonitor ontwikkelen om zo een beter beeld te krijgen van de Rijswijkers met een minimuminkomen. Dat is door het college dinsdagavond aan de gemeenteraad toegezegd tijdens de behandeling van het rapport van de Rekenkamercommissie over het minimabeleid.

Fractievoorzitter van de SP, Björn Lugthart, is blij met het beleid van het college. "De schulden van mensen met een minimuminkomen nemen hand over hand toe. Dat mensen in armoede leven heeft niet alleen met hun inkomen te maken, maar ook met de middelen die zij tot hun beschikking hebben," stelt Lugthart. "De mening van de VVD-fractie frustreert mij." De VVD staat voor sober minimabeleid.

Volgens de SP'er is solidariteit belangrijk. "Een schamele 31 procent van de regelingen waar mensen met een minimuminkomen recht op hebben, wordt door hen gebruikt." Volgens hem moet het college meer oog hebben voor de doelgroep.