Congres van zaterdag 30 juni

2 juli 2012

Congres van zaterdag 30 juni

Gisteren hadden de afgevaardigden van de SP Rijswijk, samen met 1200 andere SPers, een heel mooi verkiezingscongres in Den Bosch. Want wat is er nu mooier dan met zijn allen te werken aan een goed verkiezingsprogramma en een geweldige kieslijst.

Entree congres SP Den Bosch

De SP stelde op het congres het verkiezingsprogramma 'Nieuw Vertrouwen' en de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer vast. Volgens Ronald van Raak, vertegenwoordiger van de programmacommissie, is het programma dankzij de inbreng van de congresafgevaardigden opnieuw beter geworden.
Na het eerste concept van het verkiezingsprogramma hebben de afdelingen wijzigingen mogen inleveren, aan de hand waarvan een tweede concept gemaakt is. Vervolgens zijn alle afdelingen weer aan de slag gegaan. Op de tweede versie zijn bijna 600 wijzigingsvoorstellen ingediend, waarvan een klein deel is overgenomen door de congrescommissie. De afdelingen kregen tijdens het congres de tijd om te pleiten voor hun voorstellen en de rest van de zaal te overreden voordat er over gestemd ging worden. De wijzigingsvoorstellen die niet ingetrokken of overgenomen waren, zijn in de middag in stemming gebracht. Dat ging in razend tempo.

Stemming tijdens Congres SP Den Bosch

Het congres besloot onder meer dat de internationaal afgesproken norm van 0,7% van het bruto binnenlands product (BBP) voor de uitgaven aan ontwikkelingssamenwerking onvoldoende is. Een uitgave van 0,8% wordt in het programma opgenomen.
Tweede Kamerlid Ewout Irrgang uitte namens de programmacommissie bezwaar tegen het voorstel wegens de financiële consequenties: ''We willen niet meer hulp, maar betere hulp. Dat kan met hetzelfde geld", zei hij. De afgevaardigden willen de rekening voor de crisis echter niet bij de allerarmsten leggen.
Het aangepaste programma is op korte termijn te lezen op de website van de SP.

Op het congres werd tevens gesproken over de kandidaten waarmee de SP de verkiezingen ingaat. Overeenkomstig het voorstel van het bestuur, kiest de partij voor ervaring, aangevuld met nieuwe krachten. Na lijsttrekker Emile Roemer, blijven bijna alle zittende Kamerleden op de lijst staan. Emile Roemer wordt op de lijst gevolgd door Renske Leijten en Ronald van Raak. Harry van Bommel en Jan de Wit maken de top-5 compleet. De eerste nieuwkomer staat op nummer 15: Arnold Merkies, econoom en medewerker van de Tweede Kamerfractie. Na hem volgt hoogleraar en Eerste Kamerlid Eric Smaling.
De leden van de SP hebben met een ruime meerderheid ingestemd met de kandidatenlijst. Er werden geen wijzigingen aangebracht.
Partijsecretaris Hans van Heijningen sprak van een mooie lijst. ''Dit is team-Roemer, waar we mee voor de dag kunnen komen", zei hij.
Stilgestaan werd bij het vertrek van Ewout Irrgang, die aangaf niet beschikbaar te zijn voor een volgende periode in de Kamer. Irrgang werd met een staande ovatie door het congres bedankt voor zijn jarenlange inzet voor de SP-fractie in de Tweede Kamer.

Het congres werd toegesproken door Steingrimur Sigfusson, minister van Economische Zaken en vice-premier van IJsland. Zijn partij zit sinds 2009 in de regering en heeft de zware taak de puinhopen van het faillissement van de IJslandse banken op te ruimen. Toch heeft het land de laatste jaren grote stappen voorwaarts gemaakt: een teruglopende werkloosheid, forse economische groei en het begrotingstekort is van 13% teruggebracht naar 1,5%.
Sigfusson benadrukte dat het mogelijk is om op een sociale manier de crisis te lijf te gaan. Door de verzorgingsstaat intact te houden garandeerde de regering zo dat ook mensen die hun baan kwijtraken, iets te besteden houden, wat de economische groei ten goede kwam. Het belangrijkste advies van de vice-premier was: wees eerlijk en neem snel besluiten. Een heel inspirerende man.

Een vertegenwoordigster van de schoonmakers was ook aanwezig. Die vertelde dat ze jaren voor betere werkomstandigheden hebben gestreden en dat nu, door het Kunduz akkoord, alles weer teniet is gedaan. Zij betuigen met zijn allen hun steun aan de SP, inclusief stemadvies voor september.

Lieke Smits, de kersverse voorzitter van ROOD vertelde in haar toespraak klaar te zijn met het beeld dat ouderen en jongeren tegenover elkaar staan. 'En als ik dan studenten met chique blousejes op televisie hoor praten over een generatieconflict, en over generationele verdelingsvraagstukken, dan vraag ik mij af wie zij zijn. Wie vertegenwoordigen zij eigenlijk?', aldus Smits, die aankondigde met ROOD de strijd aan te blijven gaan tegen jeugdwerkloosheid, huisjesmelkers en armoede onder kinderen.

Toespraak Emile Roemer op Congres SP Den Bosch

SP-leider Emile Roemer sloot het congres af met zijn toespraak. 'Mark Rutte... Ik heb wel met 'm te doen. Slapeloze nachten heeft hij, bij de gedachte dat de SP in het torentje zit. Mark, ik kan je geruststellen. Mocht de SP straks in het torentje zitten, dan komen de slaappillen gewoon terug in het basispakket!'
Hij zei verder te begrijpen dat de liberalen nerveus beginnen te worden. ''Steeds meer mensen waarderen wat wij doen, hebben daar vertrouwen in en steunen ons in deze strijd."
'We maken een nieuw begin. Om het vertrouwen van mensen in de economie, het vertrouwen van mensen in de politiek en het vertrouwen van mensen in elkaar te herstellen. Het is onze plicht om te gaan bouwen aan dit 'Nieuw vertrouwen.'

'Politici hebben zich afgekeerd van de mensen.' Juist nu heeft de kiezer iets te zeggen, vindt Roemer. 'Blijft het liberaal of wordt het sociaal?'
'Als we het goed aanpakken, wordt 12 september een heel mooie dag. Voor ons, maar vooral voor al die mensen nu het vertrouwen in de politiek hebben verloren. Mensen die van ons verwachten dat wij er zullen zijn voor hen. Gemakkelijk zal het niet worden, het land besturen in een tijd van diepe crisis.'
Roemer zei zin te hebben om na de verkiezingen van 12 september de 'rommel van rechts op te ruimen. Het is moeilijk je eigen huis te bouwen op de puinhopen van een ander. Maar we doen het toch, omdat wij Nederland niet rechts laten liggen.'

Een mooie en inspirerende dag. En nu op naar een mooi verkiezingsresultaat in september. Samen, met elkaar, zullen we ons best daarvoor gaan doen. Helpt u mee?