Landelijke campagneaftrap

20 augustus 2012

Landelijke campagneaftrap

En toen was er de landelijke aftrap van de campagne. Op zondag 19 augustus reisden Rijswijke SP'ers met een grote delegatie Haagse SP'ers af in de SP-bus naar het openlucht museum in Arnhem voor de landelijke campagneaftrap met Emile Roemer en vele andere kopstukken.

2500 SP-leden waren aanwezig tijdens de feestelijke aftrap bij een uitverkocht 'SP Open Air' in het Openluchtmuseum in Arnhem. Er was volop muziek, cabaret en vermaak. Iedereen kon bijvoorbeeld politiek speeddaten met de tientallen kandidaten voor de Tweede Kamer in de oude trams van het museum.

Jan Marijnissen vertelt in de ochtend over de nieuwe leden en spreekt met een aantal van hen over hun motief om lid te worden. De meesten geven aan het neoliberale beleid zat te zijn en ze vinden dat het nu socialer moet en kan, en dat de SP de beste keuze hiervoor is.

Tussendoor kunnen de bezoekers kennismaken met het 100-jarige Openluchtmuseum. Die kans grepen onze leden uit Rijswijk natuurlijk ook van harte aan.

Tijdens het rondlopen in het museum kon men ook langs diverse debatten, zoals van Renske Leijten en Sadet Karabulut.

Emile Roemer werd door de aanwezige pers overal achtervolgd.

In de namiddag geeft Emile Roemer op feestelijke wijze het officiële startsein voor de campagne, in een warm en gezellig Openluchtmuseum te Arnhem. Hij riep op tot een sociale alliantie tussen politieke partijen, werkgevers, werknemers en maatschappelijke partijen. 'Iedereen die onze doelstellingen van minder armoede en tegenstellingen, meer zorg voor elkaar en onderling vertrouwen onderschrijft, daag ik uit om samen met ons de handen ineen te slaan en daar na 12 september aan te gaan bouwen.'

Roemer benadrukte het historisch karakter van de komende verkiezingen. 'En dat is niet alleen omdat wij een historische uitslag kunnen behalen. Jarenlang heeft de politiek de oren laten hangen naar de financiële sector. De politiek keek toe hoe banken veranderden in gokautomaten en hoe managers en bestuurders de zorg en het onderwijs kaapten. Het beleid van de afgelopen jaren heeft ons in een ongelooflijke crisis gestort. Dat was geen natuurverschijnsel, maar een direct gevolg van politieke keuzes. En ik wil voor heel Nederland doen wat ik ook voor Boxmeer gedaan heb: puin ruimen!'

Een uitgestoken hand was er voor de andere linkse partijen, met wie de SP een lijstverbinding heeft: 'Laten we doen wat de kiezers van ons vragen en de handen ineen slaan. Samen een sociale vuist maken en een sociale alliantie smeden. Samen tegen armoede en voor meer zorg voor elkaar en onderling vertrouwen', aldus Roemer die met een ferme klap op een rode knop honderden ballonnen liet opstijgen en daarmee de verkiezingscampagne officieel aftrapte. Natuurlijk werden de SP liederen 'Eén voor allen' en 'Doe mee met de SP' door iedereen uit volle borst meegezongen.