SP-afdelingen in Haaglanden en Rijnmond wijzen Metropoolregio af

14 juni 2013

SP-afdelingen in Haaglanden en Rijnmond wijzen Metropoolregio af

Binnenkort moeten de gemeenteraden in de Zuid-Hollandse stadsregio’s Haaglanden en Rijnmond beslissen over een nieuwe bestuurslaag tussen de provincie en de gemeenten in, de zogenaamde Metropoolregio. Dit plan komt neer op overdracht van bevoegdheden van democratisch gekozen gemeenteraden naar deze Metropoolregio. SP-fractievoorzitter Bjorn Lugthart: "De SP is van mening dat deze bevoegdheden bij de provincie thuis horen. De SP is tegen het optuigen van een bestuurslaag, die ook nog eens niet democratisch gekozen is.

In een gezamenlijk overleg tussen SP afdelingen en fracties in Haaglanden en Rijnmond is unaniem besloten de megalomane plannen rond deze Metropoolregio af te wijzen. De grote meerderheid van de mensen zit niet te wachten op meer macht voor de burgemeesters en minder invloed van de kiezers. Deze ondemocratische en niet-transparante extra bestuurslaag komt vooral voort uit de wens van twee burgemeesters die graag over het geld, willen beslissen. Samenwerking tussen gemeenten dient plaats te vinden wanneer dit een win-win situatie oplevert. Een absolute voorwaarde daarvoor is dat de democratisch te worden gewaarborgd via de betrokken gemeenteraden. De Metropoolregio biedt deze waarborg niet.

De ingewikkelde constructie van de Metropool, waarbij een Algemeen Bestuur gevormd wordt uit 24 gemeenten betekent dat er nauwelijks of geen democratische invloed kan worden uitgeoefend door de afzonderlijke gemeenteraden. Dit voorstel is dan ook democratisch volstrekt onvoldoende. Daarnaast is er voor gemeenten die eenmaal getekend hebben bij het kruisje geen enkele weg terug meer. Gemeenten kunnen de Metropoolregio dan enkel nog verlaten als de minister, ergens na 2015, besluit niets in het plan te zien.

Ook financieel gezien is de Metropoolregio slecht onderbouwd. Geen enkele gemeenteraad kan de kosten voor dit megalomane project overzien en toch worden zij nu gevraagd in te stemmen met het voornemen te komen tot een Metropoolregio.

In de gemeenteraad van dinsdag 25 juni staat de Metropool op de raadsagenda. De SP Rijswijk zal dan ook tegen het voorstel stemmen.