B&W Rijswijk en SP tegen voorstel Avalex

27 september 2013

B&W Rijswijk en SP tegen voorstel Avalex

Het college van B&W van de gemeente Rijswijk is net als de SP tegen het voorstel van Avalex om inwoners te laten betalen voor het ophalen van grofvuil. Dit heeft het college dinsdag 24 september besloten.

Rijswijk is in principe voor harmonisatie van de dienstverlening van het regionale reinigingsbedrijf Avalex, maar om inwoners van Rijswijk zelf direct te laten betalen voor dezelfde dienstverlening gaat het college te ver net als de SP.
Het college is bezorgd over de mogelijke verontreiniging en illegale stort als gevolg van dit voorstel om voortaan de inwoners € 30,- per keer te laten betalen voor het laten ophalen van hun grofvuil. Daarnaast zorgt het voorstel voor ongemakken bij de wijze van betaling (uitsluitend per computer). Ook inwoners die zich geen auto kunnen veroorloven of een beperking hebben, ondervinden de ongemakken van dit voorstel.

Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Avalex heeft bij meerderheid van stemmen besloten het principe van “betalen voor halen” in te gaan voeren per 1 januari 2014. De Rijswijkse vertegenwoordiger in dit bestuur, wethouder Dick Jense heeft steeds laten weten tegen het voorstel te zijn.

De SP fractie is blij met het standpunt van Rijswijk.