SP is tegen fusie met Delft

10 september 2013

SP is tegen fusie met Delft

Volgens de SP is het college van Rijswijk tot over haar oren verliefd op Delft en is zij voornemens te gaan samenwonen.
De SP gaat dat veel te ver!

Rijswijk gaat als het aan de colleges van Delft en Rijswijk ligt samenwerken op het gebied van het Shared Service Centre (de centrale afdelingen van de Gemeente), het Klant Contact Centrum (alle contacten met bewoners en ondernemers), en de 3 decentralisaties van het Rijk: Jeugdzorg, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, en de AWBZ (Ouderenzorg/gehandicaptenzorg). Daarmee is een fusie van Delft en Rijswijk voor 50% een feit.

De SP wil dat gemeenten samenwerken waar het kan maar dat altijd bekeken wordt met welke gemeente dat het beste kan en kiest niet op voorhand voor altijd dezelfde partner.

Volgens de SP is het college tot over haar oren verliefd op Delft. Liefde maakt blind en zo dus ook voor de samenwerking met andere gemeenten. Bij bepaalde zaken is samenwerken met Delft een goede optie maar bij andere zaken zou dat veel beter met bijvoorbeeld de gemeente Westland, Zoetermeer of Den Haag kunnen. Door alleen op Delft te richten worden die gemeenten uitgesloten.

Door op alle gebieden met alleen Delft samen te gaan werken zal een fusie een logische vervolgstap zijn.

De SP is tegenstander van een fusie tussen Delft en Rijswijk omdat:

1. Het bestuur dicht bij de inwoners behouden moet blijven.
2. Delft en Rijswijk geheel verschillend zijn.
3. De gemeente Rijswijk met bijna 50.000 inwoners groot genoeg is om zelfstandig te blijven.
4. Groter meestal niet goedkoper maar duurder is.
5. De inspraak van bewoners en ondernemers er niet beter op wordt.