Inbreng SP Rijswijk bij begrotingsbehandeling 2014

5 november 2013

Inbreng SP Rijswijk bij begrotingsbehandeling 2014

In de gemeente Rijswijk werd 5 november de eerste termijn van de algemene beschouwingen gehouden.
Onze fractievoorzitter Björn Lugthart zijn betoog staat hieronder.

Voorzitter,

We zijn mooi in de aap gelogeerd met dit college en deze begroting.
Dat dit college het niet zo nauw neemt met de informatievoorziening aan de raad was al langer duidelijk, maar om de Rijswijkse inwoners voor de aap te houden gaat de SP echt veel te ver.

Voorzitter, graag verneemt de SP of de wethouder financiën namens het college sprak toen hij het over ‘apetrots op de begroting’ had of dat het King Kong was die vanaf zijn apenrots dit standpunt via de pers aan de Rijswijkse inwoners heeft medegedeeld?

“Rijswijk voert een financieel beleid, waarbij op een verantwoordelijke manier omgegaan wordt met financiële middelen” schrijft wethouder Mateman apetrots in zijn begroting.
Een broodje aap verhaal volgens de SP. Er wordt niet verantwoord omgegaan met de financiële middelen. Er wordt geld uitgegeven dat er niet is en er wordt niets opzij gezet voor wat komen gaat, dat noemt de SP niet verantwoord.
Gezien de onzekerheden is het nu de hoogste tijd om orde op zaken te stellen en te zorgen voor een transparante begroting.

Vorig jaar heeft de SP aangegeven dat keuzes ontbraken. De SP ziet als gevolg hiervan de achterstanden in Rijswijk groter worden. Als we zien wat er op ons af komt dan lijkt het college haar kop in het zand te hebben gestoken. U doet niets anders dan boekhoudkundig de boel er mooi(er) uit te laten zien.

Hoe staat Rijswijk er nu echt voor?
De Voedselbank Rijswijk krijgt meer en meer hulpvragen, woningen staan al maanden te koop, de Plaspoelpolder staat leeg, winkelcentra hebben te kampen met leegstand, het oude stadhuis staat jaren leeg, onderhoud plegen we alleen nog als het echt niet anders meer kan en de onzekerheid over de verkoop van de woningbouwprojecten Rijswijk Buiten en Eikelenburg is groot.

De SP wil een ander beleid in Rijswijk.
Een fundamenteel andere manier van besturen is (kei)hard nodig om onze mooie gemeente te kunnen behouden. Wij willen een college waar alle partijen democratisch hun wensen kunnen inbrengen, waar naar bewoners en ondernemers geluisterd wordt en waar vervolgens iets met die ideeën gedaan wordt.

Het wordt tijd voor het maken van echte sociale keuzes zoals het terugdringen van armoede, het investeren in voorzieningen en het stimuleren van werkgelegenheid. Het democratisch gehalte van het college moet worden verhoogd door te luisteren naar de inwoners. Start met spreekuren en wijkbezoeken en trek samen met de inwoners op.

Er zijn in Rijswijk relatief veel ouderen. Vooral zij worden straks hard getroffen door wijzigingen van beleid; door minder voorzieningen en minder zorg. Voor deze groep moet worden opgekomen om het effect te verzachten.

Hoe gaat u de laatste 5 maanden van uw zittingstermijn zorgen dat u uw beleid nog enigszins goed maakt?

Doorschuiven, uitstellen en aanpassen.
.. en keuzes: die worden niet gemaakt. Middels rekenkundige trucs, het vervangen van voorzieningen door investeringen, het verlengen van afschrijvingsduur en het plunderen van de spaarpot heeft het college de begroting sluitend gekregen.
Kortom, er wordt financiële ruimte gecreëerd die er helemaal niet is.

Aanpassingen in de begroting
Is het zo moeilijk om te zien dat als we doorgaan zoals nu, als we geen keuzes maken, dat we dan financieel in de problemen komen?

De SP ziet graag aanpassingen in de begroting en afhankelijk van de antwoorden in de 1e termijn overwegen wij om in 2e termijn amendementen en- of moties in te dienen.

Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat het college op de verkeerde weg is. Zonder wijzigen kan de SP dan ook niet instemmen met deze begroting. Onze belangrijkste punten:

- reserveren van geld voor de decentralisaties en het geld oormerken;
- het treffen van voorzieningen voor de grondexploitaties;
- het afboeken van de oude stadhuislocatie;
- versterking van het weerstandsvermogen.

Decentralisaties.
Als SP zijn wij er voorstander van om dat wat dichtbij kán, ook dichtbij wordt gedaan. Maar tegelijk maken we ons zeer grote zorgen over de overdracht en de kosten die dit voor de gemeente met zich meebrengt. Tot op heden is nog steeds onduidelijk wat de decentralisaties vanuit het Rijk naar de gemeenten op het terrein van de jeugdzorg, AWBZ en Participatiewet exact gaat betekenen voor Rijswijk. Het is zorgelijk dat gemeenten nog geen enkele indicatie hebben hoeveel budget er wordt ontvangen in 2015. Wel zeker is dat er geld nodig is. Maar dit college zet helemaal geen geld apart. Het kan niet zo zijn dat de meest kwetsbaren straks niet meer geholpen kunnen worden.

Hoe gaat u goede communicatie, informatievoorziening en dienstverlening garanderen? Zelfs voor een huis aan huis blad om mensen te informeren over dat zaken wijzigen en waar mensen zij recht op hebben is geld nodig.
Kunt u de SP gerust stellen en nu alvast geld opzij zetten zodat straks niet de meest kwetsbaren de dupe zullen zijn dat de gemeentelijke spaarpot leeg is?

Het risico van nieuwbouwwijken
De verkoop in Rijswijk Buiten loopt goed wordt ons verteld. Maar hoe realistisch is het en welke garanties zijn er dat het gehele plan binnen de gestelde termijn zal worden afgerond? Behoefte aan betaalbare woningen die is er maar aan dure woningen niet.
Hoe realistisch is het dat ook dure woningen verkocht gaan worden? Juist die verkoop is nodig om in de toekomst niet met een gigantische schuld te worden geconfronteerd. Als we naar Eikelenburg kijken zien we dat verkoop lastig en misschien zelfs wel onmogelijk is in deze tijd. `Betaalbare woningen worden er niet gebouwd in Rijswijk Buiten en als we pech hebben dure woningen ook niet.

Het wensdeken van het college, daar geloven wij niet (meer) in. De SP wil dan ook dat er per direct rekening wordt gehouden met vertraging van de bouw en wil dat daar geld voor opzij wordt gezet. Wij willen niet over 10 jaar zeggen dat we het destijds te rooskleurig hebben ingezien.

Het Oude Stadhuis.
De waarde van het oude stadhuis is na de afboeking nog steeds 6,3 miljoen. Iedereen die daar pas nog is geweest zal concluderen dat dit bedrag veel te hoog is. Opeenvolgende colleges hebben dit pand als ‘erfenis’ van hun voorgangers gekregen. De SP heeft inwoners gevraagd wat zij met het oude Stadhuis wilden en 1 ding stond vast: dat er tenminste iets met het verwaarloosde pand gedaan zou worden.
Slopen of renoveren, zeker is dat er geld voor nodig is. We stellen dan ook voor de boekwaarde nu op 0 te zetten zodat een volgend college neutraal kan starten waardoor de stommiteiten uit het verleden achter ons kunnen worden gelaten.

Economie en Werken.
De wethouder zet in op zijn 4 pijlers, te weten: Plaspoelpolder, In den bogaard, Oud Rijswijk en het internationale vestigingsklimaat. En zelfs met zoveel focus lijkt het niet te werken. “De leegstand in zowel de kantorenmarkt als de detailhandel neemt toe als gevolg van diverse redenen. Beide leegstandsvraagstukken vragen om een andere benadering van beleid schrijft de wethouder in de begroting.” Daar bent u wat laat mee wethouder van Hemert! Zo ook met het actieplan startende ondernemers. Dit heeft een start gehad, is op de actielijst gezet en vervolgens is er nooit meer iets mee gedaan.

Door de aandacht voor uw pijlers vergeet u de kleine winkelcentra zoals het Waldhoornplein en het Hendrik Ravesteijnplein.

U richt zich volledig op het internationale vestigingsklimaat maar vergeet in te zetten op laagdrempelige arbeid. En uw inzet is prima maar wat heeft u ondernomen om
te zorgen dat de expats ook daadwerkelijk de economie in Rijswijk gaan aanzwengelen?

Armoede en minimabeleid
De SP vindt dat armoede en kwetsbare groepen in de komende jaren speerpunt van beleid moeten worden. U dient actief te communiceren zodat mensen weten waar zij aanspraak op kunnen maken. Zoals ook vorig jaar aangegeven zal armoede altijd moeten worden bestreden. Kwijtschelding zou dus ook voor ondernemers die onder het bestaansminimum leven moeten gelden. Graag zien wij dat het college kwijtschelding van lokale heffingen verleent aan (kleine)ondernemers die in armoede leven.

Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW)
Door de gebiedsontwikkeling van RijswijkBuiten zal kwekerij “de Sionsgaerde van DSW plaats moeten maken voor nieuwbouw. De mensen die hier werken zullen door hun beperking waarschijnlijk nooit de reguliere arbeidsmarkt betreden, maar hebben door de kwekerij wel een zinvolle dagbesteding.
Niet alleen de Rijksoverheid maar ook Rijswijk zorgt voor onnodige onduidelijkheid. De Dienst sociale werkvoorziening gaat verhuizen. Maar waarheen, wanneer en hoe wordt dit betaald? Is er inmiddels meer bekend?

Besparen op personeel
In de begroting lijkt het erop dat college wil gaan besparen op de ambtelijke organisatie maar hoe blijft onduidelijk. Ook hier weer geen keuze.

Samenwerking met Delft
Volgens de SP is het college tot over haar oren verliefd op Delft. Liefde maakt blind en zo dus ook voor de samenwerking met andere gemeenten.
Het college is verliefd, verloofd en wil gaan samenwonen. De SP wil graag eerst weten of de beoogde partners wel bij echt elkaar passen. Klinkt ouderwets maar de gevolgen van een overhaast besluit kunnen groot zijn.

Het zal duidelijk zijn dat wat de SP betreft dit college op de verkeerde weg zit. Het ontbreekt aan visie, het ontbreekt aan keuzes en politiek is nu eenmaal (pijnlijke) keuzes maken. Deze begroting wordt veel te rooskleurig voorgesteld en een wethouder die hier apetrots op is, zet zichzelf voor aap!

Positief
Positiefs is dat er geweldig werk is verricht om deze begroting duidelijk en makkelijk leesbaar te maken, daarvoor dank!

Voorzitter,
Wij bespreken vandaag de laatste begroting van dit college en laten we hopen dat het echt de laatste begroting van dit college is. Zonder geld voor de decentralisaties, een reservering voor tegenvallers bij de nieuwbouwprojecten, afwaardering van de oude stadhuislocatie en zonder extra opbouw van spaargeld kan de SP niet instemmen. Is het college voornemens hier aanpassingen te doen?
Zo niet, dan wordt het de hoogste tijd voor een frisse wind in Rijswijk.