Inbreng SP Rijswijk bij begrotingsbehandeling 2014

12 november 2013

Inbreng SP Rijswijk bij begrotingsbehandeling 2014

In de gemeente Rijswijk werd 12 november de tweede termijn van de algemene beschouwingen gehouden.
De tweede termijn van de SP staat hieronder.

Voorzitter,

Na de zeer beperkte beantwoording door het college is het de SP nog steeds volstrekt onduidelijk waarom dit college doorschuift, uitstelt en aanpast?

Positief is dat de wethouder financieen, al was het in zeer bedekte termen, afstand heeft genomen van het woord Apetrots. Volgens de wethouder mogen we er ook ander een woord voor invullen, daar hecht de wethouder niet aan. Een teleurstellende begroting zou het wat ons betreft zijn.

Decentralisaties
De wethouder geeft in eerste termijn aan dat het college geen geld wil reserveren voor de decentralisaties met als argument dat het Rijk dan ziet dat de gemeente daar geld voor heeft. Zo als de waard is vertrouwd hij zijn gasten zullen we maar zeggen.

De 3D motie onderschrijven wij uiteraard van harte en we zullen vanuit onze controlerende taak als raadsfractie toezien dat alle gelden die binnen komen ook benut zullen worden voor de 3D operatie.

De lege spaarpot
De spaarpot van de gemeente is door dit college volledig geplunderd met als argument dat deze spaarpot er is om de huidige lastige periode op te vangen.
Voorzitter, de ECHTE lastige periode moeten nog komen en de spaarpot is (bijna) leeg

De wethouder gaf aan dat in het algemeen het zo is dat de problemen die de SP in eerste termijn noemde, niet het gevolg zijn van het college beleid. Daar zijn wij het niet mee eens. Aan leegstand, werkgelegenheid, financiële risico’s en achterstallig onderhoud kan dit college wel degelijk iets doen.

Verantwoording voor de toekomst.
Tijdens de planontwikkeling van de bouwplannen in Rijswijk zag de wereld er heel anders uit. Als we nu niet kritisch blijven en bijstellen wanneer dat noodzakelijk is dan leidt dit struisvogel- beleid tot het faillissement van de gemeente Rijswijk.

Misschien is de SP een doemdenker en is dit college een rasoptimist als het om de financieen van Rijswijk gaat. Maar de SP is liever een doemdenker met een spaarpot dan een rasoptimist met een enorme schuld.

Zodoende stellen we voor om te onderzoeken of het noodzakelijk is om nu alvast geld opzij te zetten voor mogelijke tegenvallers op de bouwprojecten en zo ja, om zo snel mogelijk te starten met het opbouwen van een spaarpot.

Wij willen graag een second opinion onderzoek laten uitvoeren naar de financiele risico’s van de nieuwbouwprojecten in Rijswijk en stellen de raad voor het budget van de rekenkamercommissie daarvoor te gebruiken.

Gehandicapten als melkkoe
De SP staat voor haar idealen en principes. Groepen die het lastig hebben daar maken wij ons graag hard voor en daar halen we het geld niet weg.

De door u voorgestelde verhoging op de invalide parkeerkaarten, niet enkel 2% inflatiecorrectie maar bovendien een extra verhoging van (eu 6,95), gaat alle perken te buiten. De vergunning is vanaf de start van deze collegeperiode in 2010 gestegen van € 18,36 naar € 43,85. Voorzitter dat is een stijging van 138 %. Waar is het sociale gezicht van dit college?

De SP kan zich niet voorstellen dat raadsleden met een sociaal hart, hier hun steun aan kunnen verlenen en wij dienen dan ook een amendement in om de verhoging niet door te voeren.
Wij vragen om een hoofdelijke stemming over het amendement.

Amendement

Solidariteit, gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid
Iedere Rijswijker dient een menswaardig bestaan te hebben en mee te kunnen doen in de samenleving. Niemand mag in armoede leven en zolang dat nog zo is zullen middelen moeten worden ingezet om daar iets aan te doen.

En als er niet voldoende geld is dan zal daar geld voor beschikbaar moeten worden gemaakt en dat kan zover gaan dat we de parels in Rijswijk niet kunnen behouden.

En voorzitter de SP zou er stevig van balen maar het is mogelijk dat er de komende jaren geen geld meer beschikbaar is voor kunstwerken, cultuur, het strandwalfestival, het museum of de schouwburg. Keuzes voorzitter.

Werk
Iedereen die kan werken moet de mogelijkheid hebben om te werken.

De VVD heeft in eerste termijn bepleit om gebruik te maken van instrumenten als de tegenprestatie om UITKERINGSGENIETENDEN naar vermogen een bijdrage aan de samenleving te laten leveren. ‘Uitkeringsgenietenden’ voorzitter, dat zijn de VVD-ers die op eigen verzoek gestopt zijn met hun werk als politicus en vrijwillig met een riante wachtgeldregeling thuis op de bank zitten. (Bgm Bats)

Mensen van wie de werkgever failliet is gegaan of van wie door de economische crisis hun baan is komen te vervallen genieten niet meneer Sterk.

Voorzitter, de VVD is volgens eigen zeggen niet van de bureaucratie maar wil (ambtenaren)capaciteit en geld gaan besteden aan het faciliteren van tegenpresetaties voor mensen met een uitkering. Met een dergelijk beleid ontvangen werknemers straks nog steeds een uitkering die de gemeente betaalt en worden arbeidsplaatsen bezet gehouden.

De SP is van mening dat solliciteren, vooral in deze tijd, knap lastig is en zou de capaciteit en middelen liever inzetten om mensen te helpen een nieuwe baan te bemachtingen. En dat solliciteren niet mee valt blijkt wel uit het feit dat ook onze voormalig burgemeester nog geen nieuwe baan heeft kunnen vinden.

Om mensen aan het werk te helpen moeten leer-werkmaatschappijen worden opgericht, waar mensen die nog geen werk kunnen vinden sollicitatievaardigheden worden geboden.

Verborgen armoede
We zijn blij met de motie betreffende het minimabeleid.
Wat de SP nog mist in die motie is een proactief beleid.
Om armoede te beperken wil de SP dat inwoners weten waar zij gebruik van kunnen maken. Goede communicatie is essentieel. Om te attenderen op de mogelijkheden dient de SP de volgende motie in:

(Motie stille armoede)

Kleine ondernemers
Ook bestaat er armoede onder kleine ondernemers.
Zoals vorig jaar ook aangegeven ziet de SP graag dat kleine ondernemers die een inkomen op- of onder bijstandniveau hebben ook kwijtschelding van lokale heffingen kunnen krijgen indien zij in armoede leven.

Wethouder van Hemert heeft aangegeven dat de VNG kwijtschelding ontraad vanwege de onuitvoerbaarheid. Ontuitvoerbaar kan geen reden zijn om mensen in armoede te laten leven. Daarnaast wordt in andere gemeenten waaronder Amsterdam (en Tytjerksteradeel) kwijtschelding wel verleend. Opmerkelijk dat het dan in Rijswijk niet kan.

De SP hoopt dan ook op de steun van de raad om ook in Rijswijk kwijtschelding in te voeren en dient de volgende motie in:

(Motie kwijtschelding lokale heffingen ondernemers)

De SP heeft in beantwoording door het college geen inhoudelijke antwoorden gekregen. De SP is het nog steeds onduidelijk waarom dit college doorschuift, uitstelt en aanpast en niet oplost? Zeker is dat het college en de SP een fundamenteel verschil van inzicht hebben over wat een sluitende meerjarenbegroting is.

Teleurgesteld
Voorzitter,
We hebben overwogen een motie van treurnis in te dienen omdat we ons niet in deze begroting kunnen vinden.

Rekenkundige trucs, het vervangen van voorzieningen door investeringen, het verlengen van afschrijvingsduur en het plunderen van de spaarpot zijn geen structurele oplossing voor de financiele problemen van Rijswijk.