Jongerengemeenteraad in Rijswijk

7 november 2013

Jongerengemeenteraad in Rijswijk

De jongeren in Rijswijk hebben vergaderd op donderdag 7 november in het gemeentehuis onder toeziend oog van loco burgemeester Dick Jense. Zij bespraken een besluit over een voorstel om een gezonde levensstijl te bevorderen.

Het project ‘jongerengemeenteraad, laat jongeren op een laagdrempelige en actieve manier kennis maken met de gemeentepolitiek. De leerlingen doorlopen het hele besluitvormingsproces gedurende een dag.

Aan de hand van een thema gaan de leerlingen in groepjes een lokaal project bedenken. De SP is van mening dat jongerenparticipatie erg belangrijk is. Jongeren kunnen op deze manier betrokken worden bij de gemeente en de gemeentepolitiek.

Voor jongeren tussen de 14-19 jaar organiseert ProDemos al jaren de Jongerengemeenteraad in gemeenten door het hele land. Door het organiseren van een Jongerengemeenteraad zet de kiezer van morgen zijn eerste stappen in het gemeentehuis.

Uiteraard was ook de SP fractie aanwezig om met jongeren in gesprek te gaan en uitleg te geven over taken en verantwoordelijkheden van de gemeenteraad.

De projectdag van de Jongerengemeenteraad bestaat uit drie onderdelen:
Stap 1

Onder begeleiding van medewerkers van ProDemos gaan de jongeren in afzonderlijke projectgroepjes, zogenaamde ‘fracties’, aan de slag. Per groepje werken de jongeren een idee uit tot een projectvoorstel. Hiervoor winnen ze informatie in bij ambtenaren en deskundigen en komen in aanraking met begrippen als democratie, lobby, begroting en budget. Eén projectgroep heeft een afwijkende opdracht. Dit is de persgroep, zij zijn de media en produceren een krant over de ontwikkelingen en projectvoorstellen van de dag.
Stap 2

Alle projectvoorstellen worden vervolgens uitgewerkt. De raadsleden van de verschillende politieke partijen geven hierbij advies. De jongeren ontmoeten de lokale politici, stellen vragen over het thema en het projectvoorstel of bespreken politieke onderwerpen die bij hen leven. Tot slot bereiden de jongeren hun bijdrage voor de afsluitende Jongerengemeenteraadsvergadering voor.
Stap 3

Aan het einde van de dag vindt onder voorzitterschap van de burgemeester of wethouder een Jongerengemeenteraadsvergadering plaats. De Jongerengemeenteraad is een simulatie van een raadsvergadering waarin de ‘fracties’ de projectvoorstellen presenteren en met elkaar in debat gaan. Tijdens de vergadering lobbyen de jongeren voor een meerderheid van stemmen, het projectvoorstel van de winnaar wordt door de gemeente uitgevoerd. Op de publieke tribune is iedereen welkom. Bij de afsluiting deelt de persgroep de dagkrant uit.

Diverse leden wilden met SP gemeenteraadslid Bjorn Lugthart op de foto.