Fietsend de wijken door

26 januari 2014

Fietsend de wijken door

Zaterdag 25 januari bracht de SP al fietsend  een bezoek aan diverse wijken. Op het Waldhoornplein werd lang stil gestaan en met inwoners en winkeliers over het winkelcentrum gesproken.

Volgens bezoekers van het winkelcentrum is de gezelligheid en levendigheid van het winkelcentrum aan het verdwijnen. Dit is niet van het laatste jaar, al jaren is er sprake van een achteruitgang. Concrete  oorzaken konden niet gegeven worden maar wat vaak genoemd werd was dat sinds de sluiting van de supermarkt het plein hard achteruit is gegaan.

De supermarkt was een aanjager en magneet voor het centrum. Wat de supermarkt niet had dat hadden de andere winkels wel. Daardoor was het winkelplein in balans.

Sinds de sluiting van de supermarkt ervaren de meeste winkeliers een achteruitgang in omzet. Winkeliers geven aan zorgelijk te zijn over de toekomst. De vraag is of de winkels nog wel rendabel kunnen voortbestaan.

Volgens de winkeliers zijn er geïnteresseerden geweest om het leegstaand pand te huren en een supermarkt te starten. Vanwege de hoge huurprijs is dit niet doorgegaan.

Dat is marktwerking zou je zeggen. Betreurenswaardig is het dat vanwege de hoge huur, het pand leeg blijft staan. Daardoor ervaren bezoekers, winkeliers en de buurt een nadeel van de (te) hoge huurprijzen.

De SP is van mening dat het voor alle partijen voordelig is dat het pand zo snel mogelijk wordt verhuurd.