SP Rijswijk noemt uitspraak Raad van State over ‘Gardens of Delight’ overwinning

24 december 2008

Op 24 december 2008 heeft de Raad van State, de hoogste bestuursrechter, het besluit van de gemeente Rijswijk vernietigd om twee woontorens te bouwen op de locatie van het oude stadhuis. Volgens hen heeft de gemeente niet zorgvuldig gehandeld.

Veel inwoners van Rijswijk, belangenverenigingen en partijen, waaronder de SP, strijden al lange tijd tegen de komst van de buitenproportionele woontorens op de oude stadhuislocatie (Ter Nieuburch). De beslissing van de Raad van State is een overwinning voor alle Rijswijkers en in het bijzonder voor de Historische Vereniging Rijswijk en het Platform Landgoederenzone, die de juridische strijd succesvol zijn aangegaan met de gemeente. De SP Rijswijk feliciteert hen dan ook van harte met dit succes en beschouwt de beslissing van de Raad van State als een overwinning.

De Raad van State heeft beslist dat de gemeente zijn huiswerk niet goed heeft gedaan en heeft de gemeente met strafwerk naar huis gestuurd. Zo oordeelt de Raad van State dat voor de plannen van de gemeente eerst een milieu effect rapportage (MER) gemaakt dient te worden. Ook is het plan onvoldoende getoetst met het streekplan van (de regio?) Zuid-Holland West. Dit streekplan stelt dat die plek bestemd is voor openluchtrecreatie of stedelijk groen, en dat de cultuurhistorische waarden in de landgoederenzone van Rijswijk dienen te worden gehandhaafd en versterkt. Dit betekent onder andere dat de bouw van appartementencomplexen niet ten koste mag gaan van de ruimtelijke kwaliteit. Dit is een norm die nog door de SP Rijswijk samen met omwoners en sympathisanten is bepleit tijdens een actie op locatie.

De reactie van de gemeente Rijswijk op haar website is inhoudelijk teleurstellend. De gemeente gaat zich nu “beraden op de meest doeltreffende weg om het beoogde bouwplan Garden of Delights - met inachtneming van de opmerkingen van de Raad van State - uit te voeren”. Uit de reactie van de gemeente blijkt dat ze nog steeds hun eigen belangen voorop stellen en dat het uitgangspunt voor de gemeente blijft dat de woontorens komen. De SP Rijswijk adviseert de gemeente om de beoogde bouwplannen te herzien en met een plan te komen dat niet ten koste gaat van de ruimtelijke kwaliteit en de cultuurhistorische waarden.

Ludieke actie tegen torens op de dag van het park

Geslaagde landroof protesttocht

Oude stadhuislocatie Ter Nieuburch