SPreekbus op Ravesteijnplein

3 oktober 2011

SPreekbus op Ravesteijnplein

Tot en met 2015 zal er in Rijswijk ruim 33 miljoen euro moeten worden bespaard op de gemeentebegroting. Deze bezuiniging heeft invloed op alle Rijswijkers. De SP vraagt rechtstreeks aan de mensen op straat waar zij denken dat het geld voor de bezuinigen vandaan moet komen. Afgelopen zaterdag stond de SPreekbus op het Ravesteijnplein.

De gemeenteraad van Rijswijk zal op 8 november de uiteindelijke begroting 2012 vaststellen. “Er zal de komende jaren fors moeten worden bezuinigd, ook in Rijswijk” zegt Björn Lugthart, fractievoorzitter SP. “Het college van burgemeester en wethouders zal rond deze tijd de begroting voor 2012 rond hebben”. Voor de SP is het belangrijk aan te geven welke bezuinigingen echt niet door de beugel kunnen en daar kom je alleen achter door het rechtstreeks aan de mensen op straat te vragen. De SP is reëel en weet ook dat voor iedere bezuinigingsmaatregel die zij van tafel wil hebben een alternatieve bezuiniging zal moeten worden voorgesteld.

Afgelopen zaterdag was de SP aanwezig met de SPreekbus op het Ravesteijnplein. De SPreekbus is een mobiel loket waar bewoners positieve en negatieve ervaringen kwijt kunnen. De SP peilde hier de meningen van het publiek. “Vaak kunnen mensen die niets met politiek te maken hebben heel goed aangeven waar de gemeente geld over de balk smijt en wat beter of goedkoper kan” stelt Lugthart. Naast het aanspreken van mensen op straat gaat de SP een vragenlijst versturen naar de Rijswijkers. Hierop kunnen bewoners antwoorden op de vraag waarop wel of niet bezuinigd kan worden in Rijswijk. Ook wil de SP weten waar de gemeente geld over de balk smijt en waar extra inkomsten verkregen kunnen worden.

Lugthart vervolgt: “De gemeenteraad zal bij de bespreking van de begroting moeten bepalen welke bezuinigingsvoorstellen aanvaardbaar zijn en welke niet door de beugel kunnen. Als SP betrekken wij bij bezuinigingen ook de menselijke maat van de gevolgen. Voor de SP is een bezuiniging meer dan simpelweg een boekhoudkundig rekensommetje, maar is het ook een ingreep waar mensen rechtstreeks gevolgen van gaan ondervinden. De SP legt bezuinigingen zo veel mogelijk langs de lat van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.”

Mede geïnspireerd door de gesprekken met inwoners komt de SP met meerdere voorstellen.

Zo stellen zij voor om salarissen van de wethouders en de burgemeester te verlagen. Maar ook het eigen vlees wordt niet ontzien. De raadsvergoedingen van raadsleden zijn meer dan voldoende om gemaakte onkosten te dekken. De SP stelt voor om op de raadsvergoeding voor alle raadsleden te bezuinigen.

Het Ravesteijnplein ligt vlak naast het oude stadhuis. Veel inwoners vinden dat de gemeente geblunderd heeft met het verhuizen naar de nieuwe locatie. Nu willen inwoners zo snel mogelijk een nieuwe bestemming die past in de omgeving zodat er geen rentelasten meer hoeven te worden betaald. De rentelasten bedragen op dit moment €450.000 per jaar.

Naast bezuinigingsvoorstellen is het volgens de SP ook mogelijk om meer inkomsten te genereren.

Een aantal bewoners gaf aan dat als er voorstellingen in de Schouwburg zijn de bewoners van de woonwijk hun auto niet kunnen parkeren. Meerdere bewoners gaven aan er geen enkel bezwaar tegen te hebben en zelfs voorstander te zijn als de gemeente hier parkeerplaatsen voor vergunninghouders aanlegt. “Hiermee kan de gemeente op twee manieren extra inkomsten genereren”, grapt een bezoekster, “enerzijds door de vergunningen, anderzijds door bekeuringen voor de auto’s die zonder vergunning toch in de wijk parkeren”.

Volgens een winkelier kan de gemeente ook geld ontvangen door het precariorecht eerlijk toe te passen. Hij gaf aan dat alleen winkeliers die aangeven een bord op de stoep te zetten hiervoor moeten betalen. Winkeliers die dit niet doorgeven betalen niks. Als de gemeente vindt dat er betaald moet worden voor een bord dan moet de gemeente dat ook bij alle winkeliers toepassen en niet alleen bij degene die eerlijk zijn.

Een veel gehoorde klacht die eveneens voor een extra inkomstenbron kan zorgen is volgens veel inwoners de hondenpoep. Verschillende inwoners geven aan dat de gemeente wel controleurs heeft maar dat er nog steeds veel overlast door hondenpoep is. Als de controleurs meer op straat zouden zijn, dan zou er én minder hondenpoep zijn én er zouden meer inkomsten voor de gemeente kunnen worden binnengehaald door overtreders te bekeuren.

Niet alle gesprekken zijn te herleiden tot een bezuinigingsvoorstel of een inkomstenstroom voor de gemeente. Ook werden belangwekkende zaken voor de buurtbewoners besproken.

Een meerder malen gehoorde klacht was ook de overlast van ‘daklozen’ van een daklozenopvang in Oud Rijswijk. De SP vindt het initiatief van de stichting om daklozen op te vangen een goed initiatief, omdat deze mensen anders op straat wonen. Dit is onmenselijk en veroorzaakt waarschijnlijk meer overlast. Wel is de SP van mening dat omwonende geen buitensporige overlast mogen ondervinden. SP zal deze week nog vragen aan het college van burgemeester en wethouders of zij een alternatief hebben, waarbij de daklozen kunnen worden opgevangen en de buurt kan worden ontzien.

Jongeren gaven aan dat het lastig en soms onmogelijk is om in Rijswijk een woning voor starters te bemachtigen. De SP vindt het onwenselijk dat inwoners die in Rijswijk zijn geboren en getogen aangeven dat het niet mogelijk is om een woning in Rijswijk te krijgen. Björn Lugthart: “Wij zullen op zeer korte termijn met de woningbouwcorperaties in gesprek gaan en hen vragen hoe lang de wachttijden zijn.”

De voorgenomen bezuinigingen op de sociale werkplaatsen is voor de SP reden om in actie te komen. De SP greep het bezoek aan het Ravesteijnplein dan ook meteen aan voor het voeren van een sympathieke actie voor behoud van de sociale werkplaatsen. De SP vroeg inwoners of zij een handtekening wilden zetten op een werkhandschoen ter ondersteuning van alle mensen in de sociale werkplaatsen, maar ook in de fabrieken en bedrijven, die hun baan dreigen te verliezen. Alle getekende handschoenen worden aan elkaar geregen en vormen een ketting van werkhandschoenen. Deze “ketting van solidariteit” wordt gemaakt van handtekeningen die in heel het land worden opgehaald. Heerlen, Rotterdam, Groningen: alle delen van het land doen mee.

De ketting gaat uiteindelijk richting Den Haag. Deze lange lijn van werkhandschoenen wordt een lint van respect voor eerlijk loon en eerlijk werk, voor begeleiding en voor eerlijk delen in Nederland. We maken met de handschoenen ook een vuist tegen de foute plannen, de bezuinigingen en dit kabinet.

Björn Lugthart: “Het was goed om te zien dat vrijwel alle inwoners van Rijswijk, of het nu linkse of rechtse stemmers zijn, geen bezuinigingen willen op de sociale werkplaatsen.”

Vrijenban
Stationskwartier